photo anigifIKAN_zps025507c6.gif

Semua tentang tumblr-part 1

Assalamualaikum...


Azzah dapat request dari beberapa kerat blogger yang tanya macam mana nak guna tumblr,mana nak dapat theme tumblr yang dasat,macam mana rope tumblr dan ada gak yang tanya,tumblr tu menatang hapa?keh..keh..


Ok,bagi yang mintak tutorial pasal tumblr,azzah tak dapat buat la..sebab rumit tapi azzah akan bagi info-info dan link tutorial yang selalu azzah rujuk..selalu rujuk tapi jarang yang menjadi..jarang menjadi sebab tak reti.Mana tau kot-kot korang buat menjadi...

Bagi yang nak setat buat tumblr,korang boleh search TUMBLR.COM ataupun korang pergi la kat TUMBLR azzah dan click JOIN TUMBLR.Then bagi la info yang dia nak..ala macam nak setat buat belog dan fesbuk jugak..





Dah tu korang akan dapat dashboard macam ni:


Kat sini kita akan dapat tengok photo orang yang kita follow post dan kalau macam menarik,kita pun boleh tumpang sekaki reblog..tak kena marah pun dan tak kan ada isu "oooooo..kau copy cat post aku yek?.Jaga ekau!",sebab otomatik ada backlink.

Dalam bulatan kuning yang hodoh tu lambang reblog.Click je kat situ dan kita akan di bawa ke new post,reblog post dah siap..senang kan?



Ni pulak notification:




ala..cam pesbuk..



Search tag adalah cara paling senang kita nak cari gambar yang kita suka.Taip je apa kita nak,contoh"doodle".Otomatik akan keluar kat dashboard kita post berkaitan doodle..yang latest tau dari semua negara..tak payah lagi kita nak bergoogle bagai..senang ke idak?




Bila kita click kat nama tumblr kita,kita akan dapat tengok dashboard ke dua kita...


Kat sini kita akan tau jumlah followers,siapa yang follow.siapa yang like dan siapa yang reblog kita punya post..


Wah,banyaknya diaorang reblog post azzah...mesti berpinar mata diaorang cari dalam archive..


Selalunya kalau followers kita nak tengok post kita,diaorang akan cari archive di tumblr kita tapi kalau kita tak letak archive terpaksa la diaorang blah..penat ooo nak click older post..seelok-eloknya letak la archive..


archive


Kalau kita konon-konon nak balas jejak la kan..just klik followers kat dashboard kedua dan akan keluar macam ni:



Yang ada button follow tu maknanya kita belum follow(,nampak sangat azzah jarang check..).Just click je kat button follow tu,otomatik kita dah follow tanpa pergi ke tumblr dia..Nak follow senang je..tak macam blogspot..

Nak bagi ramai followers,kreatifkan diri buat quote sendiri,mesti akan ada yang setia dengan tumblr kita.Contoh quote azzah di tumblr yang direblog:

Akan nampak notes-notes macam tu.


Sekarang dah tau kan rope tumblr?,now tiba masa mengedit/mencantikkan/menjahanamkan tumblr kita..yeahu!....tapi tunggu next entry la.

Pada yang tanya theme paling dasat nanti azzah bagi link-link beserta tutorial..ni baru part 1,sambungan kat part 2 nanti..


bersambung..........

10 ulasan:

  1. dah ramai yang follow tumblr azzah eh...klu yg takda tumblr boleh folo tak? soklannn ntah apa2..hehe

    BalasPadam
  2. I love my tumblr :)

    BalasPadam
  3. yeah...
    saya pun sedang bertumblr pada ketika ini...
    hehe :)

    BalasPadam
  4. cam best la plak. tp nak start tu yg malas :D

    BalasPadam
  5. saya dlm golongan yang....

    apa itu tumblr? kehkehkehkeh....

    BalasPadam
  6. akak,saya daa follow tumblr akak.btw,akak reblog bende best :)

    BalasPadam
  7. wah ,tq :D
    bru nk pndai guna tumblr ni ..

    BalasPadam
  8. Kalau cara bikin kayak bisa di klik gitu gimana? kan ada home, info, dll yang sesuai theme, nah cara masukin fto or something kesitu gimana ya?

    BalasPadam

terimakasih sudi komen.azzah lagi berterimakasih jika tiada spam/link biru di sini..:)

 
Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.